Hvordan finne treningsmotivasjon? Nye & erfarne

Høsten smyger seg sakt men sikker  innover oss. Det er kaldt og vått ute. Man  har egentlig mest lyst tilå sitte inne med  en varm kopp kakao, tullet godt inn i et  pledd på sofaen med en god bok eller  film.

Egentlig burde du trene, du var jo så  godt i gang for noen uker siden. Du  finner ikke motivasjon rett  og slett.

Nike+: I fjor begynte jeg å jogge med  Nike+ og ipod. Dette har gitt meg motivasjon. Du kan løpe etter distanse, kalorier eller tid. Deretter legger du det inn på nettet. Da kan du se kurven over løpet ditt. Da ser du utviklingen, det er kjempe motiverende.

Tips:

1. Sett deg delmål og ha et stort hårete mål

Sett deg små mål som er oppnåelige. Når du når de så er du da et skritt nærmere ditt hårete mål.

Skriv det gjerne ned med en dato, slik vet du at det ikke er rom for lange utskeielser på sofaen.

Men ha få krav til deg selv, det skal ikke være verdens undergang hvis du ikke får trent en dag. Utsett det til en annen dag.

2. Optimisme:

I begynnelse av treningsperioden er det viktig å ha en positiv innstilling.

En vil møte mennesker som ser bedre ut en en og som kanskje får raskere resultater.

Snu det til din fordel og tenk hvordan du kan bruke dett til din fordel.

  • Tenk på delmålene, vi er alle forskjellige så individuelle mål er de som er realistiske og oppnåelige.
  • Tenk på overskuddet og energien du får. Dette slår også positivt ut på din daglige hverdag og jobb.
  • Tenk på resultatene som kommer i fremtiden ingenting er mer positivt enn gode resultater. Men det kommer ikke av seg selv. Ha tolmodighet. Hverken bodybulidere eller de som har slanket seg mye får resultater med en gang. Det kreves hard jobbing.

3. Lag en fast treningsplan:

Det er enklere å holde seg til en fast treningsplan enn å trene når man føler man orker.

En treningsplan bør inneholde:

  • Treningsdager
  • Hva du skal trene den dagen (gjerne noen harde og noen lette økter fordelt utover, kun harde blir fort tøft)
  • Måltider før og etter trening. Resultater kommer raskere dersom man har et kosthold som er tilpasset målet. noen vil bli større og andre vil bli mindre og da må man spise deretter.

Det er også viktig for å få nok energi til å trene.

  • Kose dag f eks søndager, hvor alt er lov:) Har du hatt en god treningsuke kan du gjøre dette med god samvittighet.

4. Finn en treningspartner:

Slik kan dere motivere hverandre og "konkurrere" litt for å booste hverandre opp.

5. Gjør trening til noe gøy - prøv nye ting:

Det er utallige mye forskjellig man kan trene, prøv en pilates time eller bosu. Du vet ikke om du liker det før du har prøvd. Det er enkelt å bruke den samme rutinen i alle år. Spør en treningsveileder om å lage et nytt program for deg. Slik blir du motivert til å briliere med nye treningsformer.

  • Finn riktig trenings musikk
  • Finn riktig trenings form og varier
  • Ha riktige og gode treningsfasiliteter

 

En Amerikansk studie viser:

Faktorene som ikke trener var - Ikke nok tid, latskap, ingen motivasjon og ingen energi.

Motivasjonsfaktorene til de som trente var:

  • God helse
  • Føle seg vell
  • Redusere stress
  • Føle seg attraktiv

Kilde: Trening.no

Du kan få god veiledning på ditt lokale treningssenter. Det finnes en rekke gode hjemmesider også.

Olympiatoppen.no

Treningsforum

Trening.no

Trim.no

Kost og trening

Lykke til med treningen.

Jeg kommer til å komme med flere trenings poster fremmover:)

http://www.kostogtrening.no/ http://www.olympiatoppen.no/ http://www.kostogtrening.no/ http://www.trim.no/ http://www.treningsforum.no/

10 kommentarer

Hanna

19.09.2010 kl.12:11

veldig lure tips ! ;)

Millee89

19.09.2010 kl.12:18

Mange gode tips. =)

freyurr

19.09.2010 kl.12:26

gode tips

Marie Helene

19.09.2010 kl.12:41

SV: Tusen takk! ;)

Stine

19.09.2010 kl.12:45

gode tips!:)

Ingvild // Innaz♥

19.09.2010 kl.17:02

Mangen gode tips! :-D Gøy å trene og hålde seg i form! :-D Ha en fin dag videre!

Ingrid - kommenterer tilbake

19.09.2010 kl.22:49

fine tips, men jeg har tenkt å bare gå på timer. finne 2-3 timer (eks aerobic) og gå på disse fast hver uke :)

sv: jeg jobber for fresch thinking. :)

UtenVerdighet - Anne Belinda

29.09.2010 kl.20:38

sv; Tusen takk... Ja jeg er en dyrevenn, og jeg elsker dyr, jeg har nesten bare hatt dyr som kommer fra forferdelige hjem, eller ikke har noe hjem i det hele tatt. Jeg tar imot alle dyr med et åpent hjerte og sinn, uansett om de er små eller store, slemme eller snille. Jeg tror ikke jeg er en god eier, men folk sier det til meg at jeg er det. og at hun har hatt det kjempe fint her, til tross for at jeg har 3 katter også. Takk igjen for gode ord.

Hanna

10.01.2011 kl.17:59

Flotte tips! Jeg er av typen som liker og trene, men liker enda bedre å ta en dag av gangen. Jeg synes det er bedre å bestemme seg for trening ei uke, i forhold til treningseksperter som planlegger trening for alle uker for flere år. Jeg synes det høres så tungt ut og det gjør meg sliten bare av å tenke på det. Jeg motiverer meg selv med ei uke av gangen, og disse tipsene hjalp veldig! Takk:)

Annie

20.04.2011 kl.09:30

Hanna: Veldig bra at du likte tipsene:)

Skriv en ny kommentar

Annie

Annie

23, Moss

En blogg som skal inspirere og informere. Hovedsaklig en moteblogg. Med en dæsj av økonomi, livet som samboer samt tanker, tips og ting som skjer i min hverdag. Grader: Bachelor i hotell og relasjonsledelse Kontakt: Annemarie.johannessen1988@gmail.com

bloglovin Norske blogger B L O G G L I S T E N . N E T

Kategorier

Arkiv

hits