STRIKKEOPPSKRIFT - GENSER TIL HUND

Vell, jeg strikker ikke slikt selv. Men mamma var snill å strikke denne til vår lille Stella.

Ble den ikke fin? Strikker du selv?

Mønsteret er fra Garnstudio og heter drops, jeg siterer:

Eks på hunderaser: XS = Chihuahua,
 S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniel (jeg har M på vår Stella som er en Dansk svensk gårdshund)

Mønster: Se diag M.1 til M.5. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

Les mer om garn og pinner Her  

Se strikkevideoer Her 

Vrbord: * 2 r, 2 vr * , gjenta fra *-*

Genser: Plagget strikkes rundt på p fra halsen og nedover.
Legg opp 52-72-92 m på settp 3 med natur. Strikk vrbord i 6-8-10 cm (= hals). Bytt til liten rundp 3,5 (settp i den minste str), strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 8-12-16 m jevnt fordelt = 60-84-108 m.

Videre strikkes det mønster slik:
Str XS: M.1, M.3 og M.5
Str S: M.1, M.2, M.3, M.4 og M.5
Str M: M.1, M.2 x 2 M.3, M.4 og M.5 x 2
Samtidig når arb måler 10-14-18 cm (fra opllegskanten) deles det til forben slik: Fell 1 m, sett 11-11-23 m på 1 tråd (= under magen), fell 1 m, videre fortsettes mønsteret frem og tilbake på p over de gjenstående 47-71-83 m (= ryggstykket).

Når arb måler totalt 16-22-28 cm (åpningen måler ca 6-8-10 cm) settes m på 1 tråd. Sett m fra tråden under magen tilbake på p og strikk mønster over disse like langt som på ryggstykket. Sett alle m inn på samme p igjen og legg opp 1 ny m i hver side mellom over- og understykket = 60-84-108 m.

Strikk mønsteret ferdig, deretter fortsettes det med rød til ferdig mål. Når arb måler totalt 19-27-35 cm felles 9-13-17 m midt under magen av. Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p ? samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 2 m 1-2-3 ganger, 1 m 8-9-10 ganger, 2 m 1-2-3 ganger og 3 m 1 gang = 21-31-41 m tilbake på p. Arb måler nå ca 27-37-47 cm.

Montering: Sett de gjenværende m på liten rundp 3, strikk i tillegg opp m rundt avfellingskanten slik at det totalt blir ca 84-108-140 m. Strikk vrbord i 2½ -3-3 cm, fell løst av.

Ben: Strikk opp ca 36-44-52 m på settp 3 med rød rundt den ene åpningen til ben Strikk vrbord i 3-4-6 cm, fell løst av med r over r og vr over vr.
Gjenta rundt den andre åpningen. 

Mønster:

X er rød blank er naturhvit. 

4 kommentarer

May-Teresa

09.09.2012 kl.12:13

så kult! :-D

allettephotography

09.09.2012 kl.13:11

Så kult! :)

kjekt med en kommentar tilbake! :)

sunnivaadolfsen

09.09.2012 kl.13:16

haha, kult! :)

Torunn Tangen

09.09.2012 kl.13:32

Kreativ og flink, du (=

Hvordan er gemyttet til dansk-/svensk gårdshund?

Ha en fortsatt super søndag!

Skriv en ny kommentar

Annie

Annie

24, Moss

En blogg som skal inspirere og informere. Hovedsaklig en moteblogg. Med en dæsj av økonomi, livet som samboer samt tanker, tips og ting som skjer i min hverdag. Grader: Bachelor i hotell og relasjonsledelse Kontakt: Annemarie.johannessen1988@gmail.com

bloglovin Norske blogger B L O G G L I S T E N . N E T