Skole og jobb

Oppskrift - Hvordan takle utfordringer i ny jobb

 

 

 

 

Du er kanskje ferdig med utdanningen? Eller har endelig klart å løsrive deg fra din kjedelige A4 jobb?  

Du er på søken etter nye utfordringer.

Kanskje i en helt ny bransje som du kan lite om?

 

 

Noen møter vanskelige utfordringer ved jobb bytte. Her er noen tips om hvordan du kan takle disse utfordringene og utvikle deg i den nye jobben.

  •     Sosialiser deg ? delta aktivt i diskusjoner = da blir du sett

 

  •    Spør om råd ? Dine kollegaer har støtt på de samme utfordringene og kan gi deg gode råd på veien = kanskje du kan gi råd til de en dag

 

  •     Be en av dine kollegaer ta en titt på måten du gjør jobben din på (dersom jobben tillater det) ? Be deretter om råd for å effektivisere og gjøre din måte enda bedre

 

  •    Har du fått usakelig kjeft av en kunde? ? hev deg over det, den neste kunde kan ha en bra dag ?make their day? selv om du kanskje ikke har en god dag selv. ? dårlig humør smitter. Mye bedre å spre glede:D

 

  •   Finn egne måter å gjøre ting på - det som fungerer for andre, fungerer ikke nødvendig vis for deg.

 

Er det fortsatt noe du lurer på så spør meg da vell

Skolevalg, hva gjorde jeg og hva er mitt råd?

Jeg har nå fullført min bachelorutdanning i hotell og relasjonsledelse på Markedshøyskolen. Nå skal jeg fortelle litt om Markedshøyskolen og hvorfor jeg synes denne skolen har vært bra.

 

Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle studere noe med ledelse. Men hva?

Valget havnet på hotell og relasjonsledelse. Hotellkunnskap er noe man kan ta med seg i alle jobber "hospitality" er noe jeg forbinder med en av de beste servicenivåene. Hvertfall sammenliknet med andre transaksjoner over disk.

Relasjonsledelse er kjempe spennende fordi den tar for seg den viktigste ressursen i en organisasjon - mennesket.

 

Når jeg skulle velge skole så så jeg på både BI og andre store skoler . De var jo så ufattelig store og da er det lett å bli borte i mengden.

Sammenliknet med Bi så er markedshøyskolen en liten skole. Fordelen ved en liten skole er at man blir sett raskere om man er 200-300 istedefor 700 i de største klassene.  Det er som oftest 50-100 normalt i de enkelte klassene på MH, så sant de ikke har timer sammen med andre klasser

Noe av det spesielle med undervisninge på MH er at de fleste fagene er delt opp i vurdering av individuell eksamen (60%) og gruppe innlevering (40%). Fordelen med dette er at man lærer og utvikler ferdigheter både individuelt og i team. Dette er noe som helt kalrt er en fordel i jobbsammenheng.

 

Hvis det er en ulempe med denne skolen så er det at den ikke er like annerkjent globalt ennå. Men det kan jo endre seg når tidligere studenter begynner å blomste internasjoanlt.

 

Viste du at du forsatt har muligheten til å begynne på markedshøyskolen? De har fortsatt mange Ledige studieplasser.

After education, what's next?


Bachelor oppgaven er levert og bachelorutdanningen i hotell og relasjonsledelse på Markedshøyskolen i Oslo er nå fullført.

Hva står nå for tur?

Jeg er helt sikker på at flere i samme situasjon som meg har grubblet over mange valgalternativer, det finnes jo så mange.

  • Ta en ny bachelor grad
  • Gå videre på en master grad
  • Studere i utlandet
  • Jobbe i utlandet
  • Reise jorden rundt
  • Begynne å jobbe
  • Eller bare slå seg til ro og få barn

Jeg bestemte meg for å se etter jobber. Det var ikke akkurat en enkel sak for meg som er så kresen. Men i og med at jeg har drevet med forbrukersalg i flere år så har salg blitt noe som motiverer meg mest når det gjelder arbeid.

 

Det som er så morsomt med salg er at når du har fått et salg og kunden viser begeistring og er fornøyd så får man en slik fantastisk lykkerus inni seg. Jeg var gått lei det tradisjonelle forbrukersalget i butikk og fant til slutt drømmejobben som salgskonsulent i Soliditet Norge som driver med business til business salg.

 

Så mitt råd til dere som nå grubbler på hva dere skal gjøre er å be dere om å gå litt inn i dere selv. Kjenne på hva som virkelig driver deg og gir deg begeistring. Selv om det som faller inn i hodet ditt egentlig virker helt sprøtt og umulig å oppnå så prøv.

Veien kan bli humpete og lang, men tenk så deilig følelse når du har oppnådd det du ønsker:

 

Ønsker alle lykke til med valgets kval.

Vi er ikke super-mennesker. Yes man??? NEI

Vi står ofte ovenfor tusen valg hver uke.

Mange av oss klarer ikke helt og si nei til ting. De vil gjøre andre glade og leve opp til andres forventninger av deg. De utfører altså en typisk "Yes man" instilling. Det fungerer kanskje i en periode, det kan faktisk gå flere år før du merker utingen ved dette positive ordet. 

Altså når man sier ja til alt fører det til at du ikke har noen grenser lenger. Det kan få fatale konsekvenser. Man kan havne i feil miljø, bli utmattet/utbrendt elelr utvikle en kronisk sykdom som egentlig aldri blir bra. Tenk deg hvis du skal gjøre alt alle spør og ber deg om, det er jo ingen som hverken kan eller er i stand til å gjøre alt. Kroppen trenger hvile. 

Å kjøre kroppen på autopilot og nærmest leve som en robot-maskin er definitivt ikke løsningen. 

Opparbeid deg en mer selvstendig væremåte. Våg og si nei, ikke tenk på hva alle andre synes. Det er viktig meg egne meninger. Det er slik man lykkes her i livet. 

Mange mennesker, spesielt unge frykter å "stand out" når det kommer til å f eks være med på den kjempe kule festen hvor alle de kule skal, når du kanskje egentlig burde vært hjemme å lest til eksamen. Tenk deg hvor mye den festen kan ødelegge for deg. Arbeidsgivere ser på karakterer. Det sier noe om DIN individuelle innsats i arbeid. Du kommer ikke langt ved å være avhengig av andre. 

Det er ingen toppledere med mill inntekt som har kommet dit uten hardt arbeid og riktige prioriteringer på egenhånd.

Jeg hører stadig om unge som f eks velger samme linje som venninnen selv om de egentlig vil gå en annen linje. Er det rart det er mye "drop out" i skolen?

Du kjenner din egen kropp best. Prioriter riktig og våg og si nei, det handler om din helse.

Hvordan få drømmejobben? <3

Få bakgrunnsinfo om virksomheten du søker jobb hos. Se på nettsider, snakk med folk du kjenner som jobber der. 

 

Når du forteller om deg selv, ikke rams opp masse ting. Fortell heller om en spesiell jobbsituasjon og hvordan du tenker i spesielle situasjoner.  Legg vekt på det du er best på som gjør at du kanskje skiller deg ut.

IKKE si, er er flink til å lytte, samarbeide, er effektiv og fleksibel. Fortell heller noe rundt disse egenskapene. Alle andre som søker sier akkurat de samme egenskapene. På et jobbintervju gjelder det å skille seg ut. 


Bruk av referanser:

Når det gjelder bruk av referanser så er det mange som gjør grove feil.

Regel nr:

1: Spør referansen om du kan sette han/hun opp som referanse.

2: Ha hyppig kontakt med referansen din. Fortell om at du har oppgitt han som referanse, og at han/hun kan forvente at hun blir ringt opp av f eks Hydro. Fortell hva slags stilling du har søkt og hva du synes din referanse bør legge vekt på når de ringer f eks, hvor effektiv du er i arbeid.

3. IKKE bruk referanser som du er usikker på hva synes om deg. 

4. Ikke bruk referanser som du ikke har hatt kontakt med på mange pr, det er ikke sikkert de husker deg en gang.

 

IKKE bruk referanser om det ikke står i stillingsanonsen. Er mange arbeidsgivere som helst ikke vil snakke med din nåværende arbeidsgiver. For din nåværende arbeidsgiver kan finne på å si negative ting for å beholde deg. Arbeidsgivere gjør alt for å beholde sine gode medarbeidere.

 

Alt dette er viktig for at din potensielle arbeidsgiveren din skal få et så positivt inntrykk som mulig. 

Feilen kan ligge i referansen og ikke i selve søknaden. 

Ikke skriv et brev i søknaden, husk at du skal ha god grunnlag og gode inntrykk du kan gi under jobbintervjuet også.

 

Ring gjerne å still spm ang stilling. Et triks er å allerede under en slik tlf samtale gi en presentasjon på noen linjer. Dette kan gjøre at den potensielle arbeidsgiver husker deg og synes du virker ivrig og lærevillig.

Hvordan takle stess? Tidenes beste start på dagen:)

I dag var det første skoledag på mitt siste år på Bachelor i hotell og relasjonsledelse.

I andre time var det rigget opp med to høytallere og en mann med gitar, vi skjønte ingenting. Denne mannen med gitar som kom fra bandet Rust hadde laget sanger om ledelse, motivasjon og begeistring i forhold til å være en god leder. Han spilte og sang og 200 elever sang med det var helt fantastisk. Så snakket han om sine erfaringer som leder, både feil han hadde gjort og hva som gjør at man skaper en god arbeidsplass sammen med sine medarbeidere. 

Hovedpoenget er at man ikke skal "løpe løpe løpe" - altså stresse og jobbe seg i hjel, man skal rett og slett leve. Det er så alt for mange som får drømme-jobben men som ender opp med å jobbe seg i hjel. Da betyr ikke drømme-jobben med  en million inntekt like mye lenger.

Det viktigste man er nødt til å gjøre som både leder og medarbeider er å sette av tid, sette av tid til å leve. Ikke gå inn i en ond sirkel hvor man står på autopilot som en maskin når man jobber. 

Dette kan gjøres gjennom å dele glede og positive opplevelser. Negativitet og å være sur på jobb skal ikke være tillatt.

Å være positiv  og dele f eks en positiv hendelse med andre motiverer så utrolig mye. Negative holdninger og adferd kan gjøre folk umotiverte, uinterisserte og dårlig selvtilit og det kan ha negativ påvirkning på deres arbeidsutførelse.

Ledelse og motivasjon skal jeg komme dypere inn på i et senere innlegg:)

 

Har du hatt en litt anderledels skoletime noen gang? fortell.

Husk; lev lev lev, ikke løp løp løp

Hvordan finne motivasjon?

Hvordan skal man egentlig finne motivasjon til å klare å lese/regne på et fag man ikke har noe særlig forkunnskaper om og egentlig ikke har så interesse for. Men ønsker å lære?

Noen som har noen tips?? Har du opplevd noe liknende? Hva er din erfaring? Hvordan gikk det til slutt?

Jobbing og lønn

Jeg får alltid masetelefoner på morgen, i halvsøvne svarer jeg ja til dobbel jobbing neste uke ÆÆÆÆÆ jaja klarer det vell sikkert. Matco women jeg vettu. Men finnes folk som jobber seg i hjel, da må dere ikke glemme rettightene på pause etter 5,5 time. Også fines det regel om man er yngre og at man skal jobbe så og så mange timer hver uke.

Husk å få overtidsbetalt. Skriv ned når du har jobbet, greit å ha en oversikt. For det kan skje at du får feil utbetaling, og det er ikke noe morro. I disse dager hvor de som lønner kanskje er på ferie, bør man være ekstra obs på dette. Se på lovdata og arbeidsmiljøoven og du kan også høre me LO.
Reiser du et stykke til jobb bør du holde oversikt over km hver gang, du kan nemlig få avdrag på skatten dersom du kommer over egenandelen på 12 000:)

Har dere noen gang jobbet dobbelt og hvor mange timer har du jobbet i strekk før? Jeg har jobbet tolv timer. (Slitsomt JA) men blir penger da

Flygende fisker

http://www.youtube.com/watch?v=TbtsfyrEF_c

Trivsel på jobb er gull:)

Dette har vært den første uken på den nye jobben min SOM JEG ELSKER.

Det er utrolig viktig å trives på jobb, det påvirker faktisk arbeidsprestasjoner. Hvis sjefen bare kjefter og smeller på deg og fokuserer på problem i stede for løsninger vil det påvirke arbeidsmiljøet i neagtiv retning. Men hvis sjefen gir konstruktiv kritikk og kommer med løsninger og roser sine medarbeidere så vil dettte gi en positiv effekt på arbeidsprestasjoene og miljøet medarbeiderne i mellom.

Sett deg ned og tenk og gjør dette:

- Hva kan jeg bidra med som kan bedre arbeidsmiljøet

- Blir problemene løst? Eller blir en liten ting bare større å større.

- Tør og si i fra hvis du blir urettferdig behandlet eller noen gjør at du forbinder jobben med noe negativt.

- Er det løsninger som ikke sværter noen av partene? 

- Lytt til dine medarbeidere, hva er galt og hvordna kan det løses.

- Ingen skal grue seg til å dra på jobb, en medarbeider/leder som skriker til sine ansatte og får de til å gråte er ingen god leder.

 

TA ANSVAR og gjør noe med dette. Arranger jobb sammenkomster og ros medarbeider og lytt og verdsett de. Salg/prestasjonene vil garantert gi en økning. Og ikke glem å gi rom for endringer og innspill i arbeidet.

Ny jobb, nye muligheter for klatring:)

Da har jeg begynt i ny jobb, The Body Shop Kolbotn. Elsker den jobben, er en jobb hvor jeg gleder meg til å gå på jobb og hjelpe kunder og gi de en god  service. Gir jeg det gir kunden også mye tilbake.

Finnes mye dårlig service rundt om kring. Dårlige ledere finnes det også nok av, er utrolig mange som ikke burde ledet mennesker. Behandler sine ansatte som maskiner og når "maskinen" ikke skjønner noe eller gjør noe feil da er det kjefting og smelling istede for å gi en grunndig opplæring. Man kan jo ikke vite hva man skal gjøre før man har blitt gitt rutiner og opplæring.

Så til dere som jobebr i service-bransjen, ta vare på dine ansatte så vil de yte enda bedre service til gjester/kunder noe som vil gi økt omsettning og ikke minst et bedre arbeidsmiljø:) 

Annie

Annie

23, Moss

En blogg som skal inspirere og informere. Hovedsaklig en moteblogg. Med en dæsj av økonomi, livet som samboer samt tanker, tips og ting som skjer i min hverdag. Grader: Bachelor i hotell og relasjonsledelse Kontakt: Annemarie.johannessen1988@gmail.com

bloglovin Norske blogger B L O G G L I S T E N . N E T

Kategorier

Arkiv

hits