Skole og jobb

Oppskrift - Hvordan takle utfordringer i ny jobb

 

 

 

 

Du er kanskje ferdig med utdanningen? Eller har endelig klart lsrive deg fra din kjedelige A4 jobb?

Du er p sken etter nye utfordringer.

Kanskje i en helt ny bransje som du kan lite om?

 

 

Noen mter vanskelige utfordringer ved jobb bytte. Her er noen tips om hvordan du kan takle disse utfordringene og utvikle deg i den nye jobben.

  • Sosialiser deg ? delta aktivt i diskusjoner = da blir du sett

 

  • Spr om rd ? Dine kollegaer har sttt p de samme utfordringene og kan gi deg gode rd p veien = kanskje du kan gi rd til de en dag

 

  • Be en av dine kollegaer ta en titt p mten du gjr jobben din p (dersom jobben tillater det) ? Be deretter om rd for effektivisere og gjre din mte enda bedre

 

  • Har du ftt usakelig kjeft av en kunde? ? hev deg over det, den neste kunde kan ha en bra dag ?make their day? selv om du kanskje ikke har en god dag selv. ? drlig humr smitter. Mye bedre spre glede:D

 

  • Finn egne mter gjre ting p - det som fungerer for andre, fungerer ikke ndvendig vis for deg.

 

Er det fortsatt noe du lurer p s spr meg da vell

Skolevalg, hva gjorde jeg og hva er mitt rd?

Jeg har n fullfrt min bachelorutdanning i hotell og relasjonsledelse p Markedshyskolen. N skal jeg fortelle litt om Markedshyskolen og hvorfor jeg synes denne skolen har vrt bra.

Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle studere noe med ledelse. Men hva?

Valget havnet p hotell og relasjonsledelse. Hotellkunnskap er noe man kan ta med seg i alle jobber "hospitality" er noe jeg forbinder med en av de beste servicenivene. Hvertfall sammenliknet med andre transaksjoner over disk.

Relasjonsledelse er kjempe spennende fordi den tar for seg den viktigste ressursen i en organisasjon - mennesket.

Nr jeg skulle velge skole s s jeg p bde BI og andre store skoler . De var jo s ufattelig store og da er det lett bli borte i mengden.

Sammenliknet med Bi s er markedshyskolen en liten skole. Fordelen ved en liten skole er at man blir sett raskere om man er 200-300 istedefor 700 i de strste klassene. Det er som oftest 50-100 normalt i de enkelte klassene p MH, s sant de ikke har timer sammen med andre klasser

Noe av det spesielle med undervisninge p MH er at de fleste fagene er delt opp i vurdering av individuell eksamen (60%) og gruppe innlevering (40%). Fordelen med dette er at man lrer og utvikler ferdigheter bde individuelt og i team. Dette er noe som helt kalrt er en fordel i jobbsammenheng.

Hvis det er en ulempe med denne skolen s er det at den ikke er like annerkjent globalt enn. Men det kan jo endre seg nr tidligere studenter begynner blomste internasjoanlt.

Viste du at du forsatt har muligheten til begynne p markedshyskolen? De har fortsatt mange Ledige studieplasser.

After education, what's next?


Bachelor oppgaven er levert og bachelorutdanningen i hotell og relasjonsledelse p Markedshyskolen i Oslo er n fullfrt.

Hva str n for tur?

Jeg er helt sikker p at flere i samme situasjon som meg har grubblet over mange valgalternativer, det finnes jo s mange.

  • Ta en ny bachelor grad
  • G videre p en master grad
  • Studere i utlandet
  • Jobbe i utlandet
  • Reise jorden rundt
  • Begynne jobbe
  • Eller bare sl seg til ro og f barn

Jeg bestemte meg for se etter jobber. Det var ikke akkurat en enkel sak for meg som er s kresen. Men i og med at jeg har drevet med forbrukersalg i flere r s har salg blitt noe som motiverer meg mest nr det gjelder arbeid.

 

Det som er s morsomt med salg er at nr du har ftt et salg og kunden viser begeistring og er fornyd s fr man en slik fantastisk lykkerus inni seg. Jeg var gtt lei det tradisjonelle forbrukersalget i butikk og fant til slutt drmmejobben som salgskonsulent i Soliditet Norge som driver med business til business salg.

 

S mitt rd til dere som n grubbler p hva dere skal gjre er be dere om g litt inn i dere selv. Kjenne p hva som virkelig driver deg og gir deg begeistring. Selv om det som faller inn i hodet ditt egentlig virker helt sprtt og umulig oppn s prv.

Veien kan bli humpete og lang, men tenk s deilig flelse nr du har oppndd det du nsker:

 

nsker alle lykke til med valgets kval.

Vi er ikke super-mennesker. Yes man??? NEI

Vi str ofte ovenfor tusen valg hver uke.

Mange av oss klarer ikke helt og si nei til ting. De vil gjre andre glade og leve opp til andres forventninger av deg. De utfrer alts en typisk "Yes man" instilling. Det fungerer kanskje i en periode, det kan faktisk g flere r fr du merker utingen ved dette positive ordet.

Alts nr man sier ja til alt frer det til at du ikke har noen grenser lenger. Det kan f fatale konsekvenser. Man kan havne i feil milj, bli utmattet/utbrendt elelr utvikle en kronisk sykdom som egentlig aldri blir bra. Tenk deg hvis du skal gjre alt alle spr og ber deg om, det er jo ingen som hverken kan eller er i stand til gjre alt. Kroppen trenger hvile.

kjre kroppen p autopilot og nrmest leve som en robot-maskin er definitivt ikke lsningen.

Opparbeid deg en mer selvstendig vremte. Vg og si nei, ikke tenk p hva alle andre synes. Det er viktig meg egne meninger. Det er slik man lykkes her i livet.

Mange mennesker, spesielt unge frykter "stand out" nr det kommer til f eks vre med p den kjempe kule festen hvor alle de kule skal, nr du kanskje egentlig burde vrt hjemme lest til eksamen. Tenk deg hvor mye den festen kan delegge for deg. Arbeidsgivere ser p karakterer. Det sier noe om DIN individuelle innsats i arbeid. Du kommer ikke langt ved vre avhengig av andre.

Det er ingen toppledere med mill inntekt som har kommet dit uten hardt arbeid og riktige prioriteringer p egenhnd.

Jeg hrer stadig om unge som f eks velger samme linje som venninnen selv om de egentlig vil g en annen linje. Er det rart det er mye "drop out" i skolen?

Du kjenner din egen kropp best. Prioriter riktig og vg og si nei, det handler om din helse.

Hvordan f drmmejobben? <3

F bakgrunnsinfo om virksomheten du sker jobb hos. Se p nettsider, snakk med folk du kjenner som jobber der.

 

Nr du forteller om deg selv, ikke rams opp masse ting. Fortell heller om en spesiell jobbsituasjon og hvordan du tenker i spesielle situasjoner. Legg vekt p det du er best p som gjr at du kanskje skiller deg ut.

IKKE si, er er flink til lytte, samarbeide, er effektiv og fleksibel. Fortell heller noe rundt disse egenskapene. Alle andre som sker sier akkurat de samme egenskapene. P et jobbintervju gjelder det skille seg ut.


Bruk av referanser:

Nr det gjelder bruk av referanser s er det mange som gjr grove feil.

Regel nr:

1: Spr referansen om du kan sette han/hun opp som referanse.

2: Ha hyppig kontakt med referansen din. Fortell om at du har oppgitt han som referanse, og at han/hun kan forvente at hun blir ringt opp av f eks Hydro. Fortell hva slags stilling du har skt og hva du synes din referanse br legge vekt p nr de ringer f eks, hvor effektiv du er i arbeid.

3. IKKE bruk referanser som du er usikker p hva synes om deg.

4. Ikke bruk referanser som du ikke har hatt kontakt med p mange pr, det er ikke sikkert de husker deg en gang.

 

IKKE bruk referanser om det ikke str i stillingsanonsen.Er mange arbeidsgivere som helst ikke vil snakke med din nvrende arbeidsgiver. For din nvrende arbeidsgiver kan finne p si negative ting for beholde deg. Arbeidsgivere gjr alt for beholde sine gode medarbeidere.

 

Alt dette er viktig for at din potensielle arbeidsgiveren din skal f et s positivt inntrykk som mulig.

Feilen kan ligge i referansen og ikke i selve sknaden.

Ikke skriv et brev i sknaden, husk at du skal ha god grunnlag og gode inntrykk du kan gi under jobbintervjuet ogs.

 

Ring gjerne still spm ang stilling. Et triks er allerede under en slik tlf samtale gi en presentasjon p noen linjer. Dette kan gjre at den potensielle arbeidsgiver husker deg og synes du virker ivrig og lrevillig.

Hvordan takle stess? Tidenes beste start p dagen:)

I dag var det frste skoledag p mitt siste r p Bachelor i hotell og relasjonsledelse.

I andre time var det rigget opp med to hytallere og en mann med gitar, vi skjnte ingenting. Denne mannen med gitar som kom fra bandet Rust hadde laget sanger om ledelse, motivasjon og begeistring i forhold til vre en god leder. Han spilte og sang og 200 elever sang med det var helt fantastisk. S snakket han om sine erfaringer som leder, bde feil han hadde gjort og hva som gjr at man skaper en god arbeidsplass sammen med sine medarbeidere.

Hovedpoenget er at man ikke skal "lpe lpe lpe" - alts stresse og jobbe seg i hjel, man skal rett og slett leve. Det er s alt for mange som fr drmme-jobben men som ender opp med jobbe seg i hjel. Da betyr ikke drmme-jobben med en million inntekt like mye lenger.

Det viktigste man er ndt til gjre som bde leder og medarbeider er sette av tid, sette av tid til leve. Ikke g inn i en ond sirkel hvor man str p autopilot som en maskin nr man jobber.

Dette kan gjres gjennom dele glede og positive opplevelser. Negativitet og vre sur p jobb skal ikke vre tillatt.

vre positiv og dele f eks en positiv hendelse med andre motiverer s utrolig mye. Negative holdninger og adferd kan gjre folk umotiverte, uinterisserte og drlig selvtilit og det kan ha negativ pvirkning p deres arbeidsutfrelse.

Ledelse og motivasjon skal jeg komme dypere inn p i et senere innlegg:)

 

Har du hatt en litt anderledels skoletime noen gang? fortell.

Husk; lev lev lev, ikke lp lp lp

Hvordan finne motivasjon?

Hvordan skal man egentlig finne motivasjon til klare lese/regne p et fag man ikke har noe srlig forkunnskaper om og egentlig ikke har s interesse for. Men nsker lre?

Noen som har noen tips?? Har du opplevd noe liknende? Hva er din erfaring? Hvordan gikk det til slutt?

Jobbing og lnn

Jeg fr alltid masetelefoner p morgen, i halvsvne svarer jeg ja til dobbel jobbing neste uke jaja klarer det vell sikkert. Matco women jeg vettu. Men finnes folk som jobber seg i hjel, da m dere ikke glemme rettightene p pause etter 5,5 time. Ogs fines det regel om man er yngre og at man skal jobbe s og s mange timer hver uke.

Husk f overtidsbetalt. Skriv ned nr du har jobbet, greit ha en oversikt. For det kan skje at du fr feil utbetaling, og det er ikke noe morro. I disse dager hvor de som lnner kanskje er p ferie, br man vre ekstra obs p dette. Se p lovdata og arbeidsmiljoven og du kan ogs hre me LO.
Reiser du et stykke til jobb br du holde oversikt over km hver gang, du kan nemlig f avdrag p skatten dersom du kommer over egenandelen p 12 000:)

Har dere noen gang jobbet dobbelt og hvor mange timer har du jobbet i strekk fr? Jeg har jobbet tolv timer. (Slitsomt JA) men blir penger da

Flygende fisker

http://www.youtube.com/watch?v=TbtsfyrEF_c

Trivsel p jobb er gull:)

Dette har vrt den frste uken p den nye jobben min SOM JEG ELSKER.

Det er utrolig viktig trives p jobb, det pvirker faktisk arbeidsprestasjoner. Hvis sjefen bare kjefter og smeller p deg og fokuserer p problem i stede for lsninger vil det pvirke arbeidsmiljet i neagtiv retning. Men hvis sjefen gir konstruktiv kritikk og kommer med lsninger og roser sine medarbeidere s vil dettte gi en positiv effekt p arbeidsprestasjoene og miljet medarbeiderne i mellom.

Sett deg ned og tenk og gjr dette:

- Hva kan jeg bidra med som kan bedre arbeidsmiljet

- Blir problemene lst? Eller blir en liten ting bare strre strre.

- Tr og si i fra hvis du blir urettferdig behandlet eller noen gjr at du forbinder jobben med noe negativt.

- Er det lsninger som ikke svrter noen av partene?

- Lytt til dine medarbeidere, hva er galt og hvordna kan det lses.

- Ingen skal grue seg til dra p jobb, en medarbeider/leder som skriker til sine ansatte og fr de til grte er ingen god leder.

 

TA ANSVAR og gjr noe med dette. Arranger jobb sammenkomster og ros medarbeider og lytt og verdsett de. Salg/prestasjonene vil garantert gi en kning. Og ikke glem gi rom for endringer og innspill i arbeidet.

Ny jobb, nye muligheter for klatring:)

Da har jeg begynt i ny jobb, The Body Shop Kolbotn. Elsker den jobben, er en jobb hvor jeg gleder meg til g p jobb og hjelpe kunder og gi de en god service. Gir jeg det gir kunden ogs mye tilbake.

Finnes mye drlig service rundt om kring. Drlige ledere finnes det ogs nok av, er utrolig mange som ikke burde ledet mennesker. Behandler sine ansatte som maskiner og nr "maskinen" ikke skjnner noe eller gjr noe feil da er det kjefting og smelling istede for gi en grunndig opplring. Man kan jo ikke vite hva man skal gjre fr man har blitt gitt rutiner og opplring.

S til dere som jobebr i service-bransjen, ta vare p dine ansatte s vil de yte enda bedre service til gjester/kunder noe som vil gi kt omsettning og ikke minst et bedre arbeidsmilj:)

Annie

Annie

23, Moss

En blogg som skal inspirere og informere. Hovedsaklig en moteblogg. Med en dsj av konomi, livet som samboer samt tanker, tips og ting som skjer i min hverdag. Grader: Bachelor i hotell og relasjonsledelse Kontakt: Annemarie.johannessen1988@gmail.com

bloglovin Norske blogger B L O G G L I S T E N . N E T

Kategorier

Arkiv

hits